مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:22657 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:22

براي اينكه دچار ريا در نماز، قرآن خواندن نشوم چه كار كنم؟
بايد توجه داشت كه انسان در ميدان زندگي همواره مواجه با دشمن قسم خورده اي به نام شيطان است كه دشمني هميشه بيدار و آماده است. دام هايي كه شيطان براي شكار انسان ها مي گسترد، نسبت به افراد واعتقادات و روحيات واعمال آنها كاملاً متفاوت است. گاهي كسي را با دوست ناباب مي فريبد و گاهي انسان را به علم و دانش فريفته و مغرور مي كند و عده اي را با وسواس در عبادات سرگرم و غافل مي سازد و انسان هاي بي بند و بار را با هوا و هوس و خواسته هاي خارج از حدود، به دام خود مي اندازد. «ريا» از گناهان بزرگ است و ريشه آن عدم معرفت و يا كمي معرفت نسبت به خداوند متعال و نيز بي خبري از جايگاه رفيع انسان و هدف زندگي اوست. انساني كه همه توفيقات و نعمت ها و دارايي خود را از خداوند متعال مي داند و باور دارد كه همه قدرت ها و نعمت ها و وجود ما از اوست و اگر ياري و كمك او نباشد، موفق به هيچ كار خيري و كمالي نمي شويم، اعمال خود را بزرگ و مهم به شمار نمي آورد و آن را به رخ ديگران نمي كشد، اين كار معنايش اهميت دادن به كارهاي خود و بزرگ جلوه كردن آن در نظر فرد رياكار است ودلالت مي كند كه من اين توانايي و قدرت و كمال را از خودم دارم نه از خداوند. از طرفي بايد دانست كه شيطان در فريب دادن بسيار استاد و ماهر است و از زمان حضرت آدم(ع)، فريب دادن را تمرين و تجربه كرده است و براي هر كس دام مخصوصي مي گستراند. گاهي با ريا سبب بي ارزش شدن و هدر رفتن اعمال انسان مي شود و گاهي به خاطر ترس از ريا، مانع توفيقات انسان مي گردد و او را از بسياري از عبادات و دستورات ديني باز مي دارد. اگر انسان در كاري به اين نتيجه رسيد كه ولو به اندازه فهم خودش، قصد نشان دادن آن كار خير و رياي در آن را ندارد بايد با توكل به خداوند بزرگ مشغول آن كار و عبادت گردد و به قضاوت و سخن مردم اعتنايي نداشته باشد و به اين دلخوش باشد كه اين كار انشاءالله مورد رضاي خداوند متعال است و خداوند از او راضي است و نيز در مورد كار و يا عبادتي كه شك داريد آيا آن را از روي ريا انجام مي دهيد يا نه، زياد وسواس نداشته باشيد، خداوند متعال رحمتش بي كران است و به اين انساني كه از رياي در عمل مي ترسد توفيق عنايت مي كند كه اگر اندكي از ريا در اعمالش وجود دارد با دقت و تمرين و به تدريج آن مقدار هم برطرف گردد و كار و عبادت تماماً براي خداي متعال باشد.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.